Tietoa sähköpulasta ja siihen varautumisesta
Vaikka sähkön saatavuuden tilanne näyttää varmemmalta kuin vuosi sitten, on aiheellista muistaa varautuminen sähkökatkoihin tai sähköpulaan kylmänä vuodenaikana. Mikäli käyttökohde on erityisen haavoittuvainen sähkönjakelun katkoille, on hyvä miettiä, mistä sähköä saa sähkökatkojen kohdatessa. Varavoimaa voi tarjota esimerkiksi aggrekaatti.
Sähköä on tuotettava joka hetki yhtä paljon kuin sitä kulutetaan. Sähköpula katsotaan syntyneeksi, kun tuotanto ja tuonti naapurimaista eivät riitä kattamaan kulutusta. Tällaisessa tilanteessa kulutusta joudutaan hetkellisesti rajoittamaan. Mikäli kulutusta ei rajoiteta, riskinä on koko sähköjärjestelmän kaatuminen, mikä katkaisisi sähköt koko maasta. Järjestelmän käyttöönotto kaatumisen jälkeen voisi lisäksi viedä useampia päiviä.
Lyhyet, kiertävät ja suunnitellut sähkökatkot ovat keino ylläpitää toimiva sähköjärjestelmä mahdollisissa ääritilanteissa.
Sähkönjakeluyhtiöt rajoittavat sähkön kulutusta tekemällä kiertäviä katkoja asiakkailleen sähköjärjestelmästä vastaavan kantaverkkoyhtiön Fingridin määräysten mukaan. Kun tuotantoa on taas yhtä paljon kuin kulutusta, sähköpula päättyy ja asiakkaiden sähkönjakelu palautetaan normaaliksi.
Kiertävät sähkökatkot ovat hallittuja, laajuudeltaan rajattuja ja kestoltaan enintään noin tunnin. Jos sähköpula jatkuu tunnin jälkeen, katkot siirretään toisille alueille. Sähkökatkon jo kokenut ryhmä ei myöskään ole ensimmäisenä vuorossa mahdollisessa seuraavassa sähköpulatilanteessa.
Asiakkaiden sähköjen katkaisu on kuitenkin viimeinen keino tilanteen tasapainottamiseksi. Rajaamalla mahdolliset katkot vain tunnin pituisiksi Vatajankoski Sähköverkko pyrkii minimoimaan asiakkaille aiheutuvaa haittaa.
Jos sähköjä joudutaan katkaisemaan, katkot eivät koske yhteiskunnan kaikkien kriittisimpiä toimintoja, kuten sairaaloita ja merkittäviä sähköntuotantolaitoksia. Muiden kriittisten kohteiden, kuten maatilojen, sähkönjakelua ei kuitenkaan voida taata. Tarvittaessa oma sähkönsaanti kannattaa varmistaa hankkimalla varavoimakone.
Rekisteröitymällä häiriöviestipalveluumme saat tiedot häiriöistä ja suunnitelluista huoltokatkoksista
Ilmoitamme suunnitelluista sähkökatkoista etukäteen tekstiviestillä niille, joiden yhteystiedot löytyvät järjestelmästämme. Voit sivujemme kautta ottaa käyttöön Häiriöviestipalvelun tai tarkistaa sieltä tietojesi ajantasaisuuden. Tiedotamme katkoista myös muissa kanavissamme, joita ovat ensisijaisesti verkkosivumme sekä Facebook-sivumme. Mikäli sähköpulatilanne syntyy nopeasti emmekä itse saa tietoa etukäteen, voimme tiedottaa katkosta asiakkaille vasta sen alkaessa. Tiedotamme tiedossa olevista katkoista kuitenkin niin nopeasti kuin mahdollista. Tiedottamista tekevät valtakunnan tasolla viranomaiset ja kantaverkkoyhtiö Fingrid.
Sähköpulatilanteita on Suomessa harvoin, mutta ne ovat mahdollisia. Vaikutukset esimerkiksi kotitalousasiakkaille ovat vähäiset, kun sähkön katkeamiseen on kodeissa varauduttu.
Fingridin kysymyksiä ja vastauksia -osiosta löytyy lisätietoa niin sähköpulaan johtavista tekijöistä kuin kuluttajia koskevista käytännön asioista. Sivulta löytyy myös vastaus siihen, miksi sähköpulan aiheuttamista katkoista ei makseta korvauksia.
Puolustusministeriön oppaassa Näin varaudut pitkiin sähkökatkoihin saa hyvää kokonaiskuvaa pitkien sähkökatkojen vaikutuksista esimerkiksi yhteiskunnan eri tasoilla.
Jokaisessa kodissa pitäisi olla valmius selvitä itsenäisesti häiriötilanteen sattuessa ainakin kolme vuorokautta. Hyödyllisestä kotivarasta voi lukea tarkemmin esimerkiksi Marttojen sivuilta.